Media Centre

24 June 2015

Silverfleet Capital køber Masai Clothing Company ApS

Silverfleet deltager i Management Buyout af tøjmærke til kvinder

Den europæiske kapitalfond Silverfleet Capital har i dag offentliggjort, at der er indgået aftale om at overtage Masai Clothing Company ApS (”Masai”), et dansk tøjmærke for kvinder. Transaktionen er den første investering, som Silverfleet foretager fra sin seneste fond, Silverfleet Capital II. Fonden er på EUR 850 mio. (DKK 6.342 mio.) og havde closing i sidste måned.

Masai har hovedkontor i København og sælger tøj i eget design via engros- og detailforhandlere i mere end 25 lande verden over. Selskabets primære markeder er Norden (hvor det har 18 detailbutikker i Danmark, Sverige og Norge), Storbritannien og Tyskland, og tøjmærket forhandles desuden af 1.340 forhandlere så langt væk som i Australien, USA og Canada. Masai har et unikt brand, som kombinerer design, kvalitet og komfort. Selskabets engagerede interne designere udvikler fire tøjkollektioner om året til en loyal kundegruppe bestående af modebevidste kvinder. Detailsalget af Masai-brandet udgør ca. EUR 105 mio. (DKK 783 mio.) på verdensplan.

Silverfleet Capital erhverver en aktiemajoritet i Masai fra søskendeparret Hans og Nina Rye, som grundlagde virksomheden for 23 år siden. Den nuværende ledelse vil med administrerende direktør Sune Bjerregaard i spidsen fortsat drive virksomheden, og erhverver samtidig en minoritetsandel i Masai. BlueBay og Lloyds Bank står for gældsfinansieringen af transaktionen. Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, som forventes modtaget inden længe. Købsprisen offentliggøres ikke.

Masai vil med Silverfleets investering kunne øge sin penetration på de eksisterende markeder samt udvide sine aktiviteter til nye geografiske områder, hvor der er et stort vækstpotentiale.

Administrerende direktør Sune Bjerregaard udtaler om Silverfleets investering: “Vi glæder os til samarbejdet med Silverfleet. Vi mener, at Silverfleet er den rette samarbejdspartner til at sikre, at vi kan øge væksten. Dette skyldes ikke mindst deres store erfaring med investering i detail- og forbrugerorienterede virksomheder og gode resultater med at sikre international ekspansion i deres porteføljeselskaber.”

Gareth Whiley, Partner med ansvar for detailsektoren og Norden, har ført forhandlingerne for Silverfleet Capital og bliver medlem af bestyrelsen sammen med Mark Piasecki, Principal hos Silverfleet. Gareth Whiley udtaler: “Vi er meget tilfredse med denne nye investering. Masai har et stærkt og differentieret brand, og vi ser frem til at arbejde med ledelsesgruppen om at videreudvikle de resultater, der allerede er opnået, samt accelerere væksten yderligere.”

Silverfleet Capitals team i forbindelse med transaktionen bestod desuden af Rob Knight og Sumit Dheir, som arbejder på Silverfleet Capitals London-kontor. Silverfleet Capitals rådgivere i forbindelse med transaktionen var Handelsbanken (corporate finance), Accura and Latham & Watkins (juridiske forhold), Deloitte (finansiel og skattemæssig due diligence og skattestrukturering), OC&C (kommerciel due diligence), Intuitus (IT-mæssig due diligence) og Willis (forsikringsmæssig due diligence).

Silverfleet er en aktiv investor i Norden, og Masai er kapitalfondens tredje danske transaktion inden for de seneste 2½ år. Silverfleet har desuden investeret i Phase One, verdens førende producent af digitale kamerasystemer i mellemformat og billedbehandlingssoftware, samt i Cimbria, en af verdens førende producenter af korn- og foderstofudstyr.