18 February 2014

Silverfleet Capital køber aktiepost i Phase One A/S

Back

Den europæiske kapitalfond Silverfleet Capital har i dag indgået en aftale om køb af en væsentlig aktiepost i det danske selskab Phase One A/S, verdens førende producent af digitale kamera­systemer i mellemformat og billedbehandlingssoftware i højprissegmentet. Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse. Købsprisen offentliggøres ikke.

Phase One udvikler og producerer kamerasystemer i mellemformat, der benyttes af verdens mest krævende professionelle fotografer og kvalitetsbevidste fotoentusiaster. Selskabet har også en industridivision, der leverer kamerasystemer hovedsageligt til luftfotos. Phase One er desuden en af verdens førende leverandører af billedbehandlingssoftware. Selskabet nyder stor anerkendelse for sin tekniske ekspertise og innovative nyskabelser og var i 2004 først med kommerciel produktion af et bærbart digitalt kamerabagstykke i mellemformat. Phase One har siden løbende lanceret innovative produkter, senest med det digitale bagstykke IQ250, der er den første model på markedet med CMOS sensor.

Silverfleet Capital køber en aktiemajoritet i Phase One af det eksisterende management team, der beholder en væsentlig minoritetsandel. Nordea står for finansieringen af transaktionen.

Med Silverfleets indtræden i ejerkredsen får Phase One mulighed for at vokse gennem fortsat innovation og nye produktlanceringer, øget markedsføring samt opkøb af komplementære selskaber og teknologier.

Den nuværende hovedaktionær, Henrik Håkonsson, der fortsætter som virksomhedens administrerende direktør efter transaktionens gennemførelse, udtaler: “Vi glæder os til et spændende samarbejde med Silverfleet fremadrettet. Deres internationale tilgang, finansielle styrke og erfaring med at skabe vækst i deres porteføljeselskaber, gør dem til den ideelle samarbejdspartner, når vi skal accelerere væksten i Phase One.”

Gareth Whiley, Partner med ansvar for Norden, som har ført forhandlingerne for Silverfleet Capital og får plads i bestyrelsen, udtaler: “Phase One er et firma i verdensklasse med uovertrufne produkter og en meget stærk ledelse. Vi ser frem til at samarbejde med Henrik og hans team i den videre udvikling af firmaets store succes og stærke brand.”

Silverfleet Capitals team i forbindelse med transaktionen bestod desuden af Alfa Chan, Rob Knight, Mark Piasecki og Jack Priestman, som alle arbejder ud fra Silverfleet Capitals London-kontor. Silverfleet Capitals rådgivere i sagen var KPMG (corporate finance), Accura (juridiske forhold), Deloitte (finansiel og skattemæssig due diligence), Roland Berger (kommerciel due diligence) and PwC (skattestrukturering).

Silverfleet er en aktiv investor i Norden, og Phase One er kapitalfondens anden danske transaktion inden for et år. Silverfleet købte i april 2013 A/S Cimbria, en af verdens førende producenter af korn- og foderstofudstyr.